تقوا
قال رسولُ اللَّهِصلى الله عليه و آله:
«خَصْلَةٌمَنْ لَزِمَها أطاعَتْهُ الدُّنْيا وَالآخِرَةُ، وَرَبِحَ الْفَوْزَ في الْجَنَّةِقيلَ: وَما هيَ يا رَسُولَ اللَّهِ؟ قالَ: التَّقْوى، مَنْ أرادَ أنْ يَكونَاعزَّ النّاسِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ، ثُمَّ تَلا: «مَنْ يَتَّقِاللَّهَ ...»».
رسولاكرم صلى الله عليه و آله می فرمايد: «صفتى هست كه اگر در كسى باشد، دنيا و آخرتمطيع او می شوند و از بهشت بهرهمند می شود. عرض كردند اين خصلت چيست؟ فرمود: تقوا؛ كسى كه بخواهد نزد مردم عزّت داشته باشدتقواى الهى پيشه كند،» سپس اين آيه را تلاوت فرمود: « «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَّهُمَخْرَجاً* وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَايَحْتَسِبُ»؛ هر كس تقواى الهى پيشه كند،خداوند راه نجاتى براى او فراهم می كند، و او را از جايى كه گمان ندارد، روزى می دهد».
تقوا در قرآن بهشكلهاى مختلفى بيان شده است :
الف) زاد و توشه
قرآن می فرمايد : ««وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى»؛ و زاد و توشه توشه تهيّهكنيد كه بهترين زاد و توشه پرهيزكارى است».
زاد و توشه چيزىاست كه انسان را از مرگ و هلاكت نجات می دهد. سفرهاى سابق غير از سفرهاى امروزىبود؛ امروز بدون زاد و توشه می شود سفر كرد چون در راه وسايل مورد نياز هست؛ امّادرگذشته چنين نبود.
حضرت امام على عليهالسلام می فرمايد: «اهْلُ الدُّنيا كَرَكْبٍ يُسارُ بِهِمْ وَهُم نِيامٌ؛ اهل دنياهمچون سوارانى هستند كه آنها را می برند در حالى كه در خوابند». اگرچه خيالمی كنند كه ايستاده اند ولى مسافر دنيا به آخرت هستند، بنابراين زاد و توشه لازماست و بهترين زاد و توشه آنها تقواست.
ب) لباس
قرآن می فرمايد :«وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ» .
اين تشبيه بسياررسا و گوياست، زيرا همانطور كه لباس بدن انسان را از سرما و گرما حفظ می كند، ومحافظى است در برابر بسيارى از خطرها، و عيوب جسمانى را پوشانده و زينتى براىانسان است، روح تقوا و پرهيزكارى نيز علاوه بر پوشاندن بشر از زشتى گناهان و حفظاز بسيارى انحرافات فردى و اجتماعى، زينت بسيار بزرگى براى او محسوب می شود، و برشخصيّت او می افزايد.
منظور از لباس تقواچيست؟ بعضى آن را به معناى «عمل صالح» و بعضى «حيا» و بعضى به معناى «لباس عبادت»گرفتهاند، تمام اين معانى را مىتوان از آيه استفاده كرد.
در ادامه حديث موردبحث می فرمايد : اگر می خواهيد عزيزترين مردم باشيد، سراغ تقوا برويد. در اينجا فقطعزّت آخرت مراد نيست بلكه عزّت دنيا هم هست،چرا كه انسان خائن، دروغگو و ظالم،منفور است، ولى انسان با تقوا عزيز است، حتّى آدم بى تقوا هم از انسان باتقوا خوششمی آيد.
ج) كليد بهشت
قرآن می فرمايد: مابهشت را مخصوص باتقوايان قرار داديم :
«تِلْكَ الْجَنَّةُالَّتِى نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَنْ كَانَ تَقِيّاً».
خداوند در آيات قبلنعمتهاى مادّى و معنوى بهشت را برشمرده و می فرمايد :
كليد درِ بهشت باتمام آن نعمتها كه گذشت چيزى جز تقوا نيست.
در اين آيه به كلمه«ارث» بر می خوريم كه معمولا به اموالى گفته مىشود كه بعد از مرگ از كسى به ديگرىانتقال می يابد، در حالى كه بهشت مال كسى نبوده وظاهراً انتقالى در كار نيست.
به دو شيوه مىتواناين مسأله را توضيح و تفسير كرد:
1. «ارث» از نظر لغت به معناى تمليك هم آمده است و منحصر به انتقالمالى از ميّت به بازماندگانش نمی باشد.
2. در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله می خوانيم : «مَامِنْ أحَدٍ إلّاوَلَهُ مَنْزِلٌ فِي الجَنَّةِ وَمَنْزِلٌ فِي النّارِ، فَأمّاالكافِرُ فَيَرِثُ الْمُؤْمِنَ مَنْزِلَهُ مِنَ النّارِ، وَالْمُؤْمِنُ يَرِثُالْكافِرَ مَنْزِلَهُ مِنَ الْجَنَّةِ؛ هر كس منزلگاهى در بهشت و منزلگاهى دردوزخدارد، كافران منزلگاه دوزخى مؤمنان را به ارث می برند و مؤمنان جايگاه بهشتىكافران را».
راه تحصيل تقوا قبلاز هر چيز، معرفة اللَّه و سپس ايمان به معاد است. بسيارى از بى تقوايیها به خاطراين است كه خدا را خوب نشناختهايم؛ كسى كه معتقد باشد خدا روزى می دهد، چرا دزدىكند؛ كسى كه معتقد باشد عزّت و ذلّت به دست خداست، چرا از كس ديگرى عزّت بخواهد؟!
##@بهاران@##...
ما را در سایت ##@بهاران@## دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : سیدسعیدبهروز saeed1350 بازدید : 369 تاريخ : چهارشنبه 28 فروردين 1392 ساعت: 13:20